mandag den 27. maj 2019

Del 7: Science for the masses

For et stykke tid siden dukkede der en white label op i de mere velassorterede pladebutikker, som nogle påklistrede fotokopier fortalte hed Colonial Conquest EP. Ep’en var udgivet af Omniscience – et dæknavn for den københavnske technomusiker Tobias Balle-Petersen.

[af Robert Christensen]

Colonial Conquest EP indeholdt to eksperimenterende lydcollager og fire hardhouse/technohammer-numre. Heriblandt den pulserende ”Sermon”, hvorpå en manisk TV-prædikant kværner løs, som gjaldt det livet. Og ifølge Tobias Balle-Petersen er lånet ikke kun dekorativt.

- Det har jeg brugt, fordi jeg mener, at kristendom og religion kan være langt ude. Bl.a. pga. de der TV-prædikanter, der skovler penge ind på det, forklarer han og fortsætter: - Når der kommer vold ind i det, som f.eks. hos de muslimer, der laver terror på McDonald’s, er det også langt ude. Jeg synes, det er helt ok med religion, som længe man ikke udnytter andre eller påtvinger dem en tro. Jeg er ikke selv så forfærdeligt religiøs.

Tobias er heller ikke den store tilhænger af ord og meninger i musikken, viser det sig: - Jeg kom ind i det med at lave musik ved at høre house, og dér syntes jeg det fede var, at man slap for alle vokalerne. Jeg bryder mig ikke om kunstnere, der stiller sig op og siger ”Vi har tænkt meget over det her og har prøvet at redde ét eller andet barn i Uganda”.

Frankfurt i tvivlsomme farver

Tobias udgav Colonial Conquest EP på sit eget pladeselskab, Reptile Records, for at bruge den som et springbræt til en pladekontrakt. Og tricket virkede: På en tur til Europas techno-metropol numero uno, Frankfurt, benyttede han chancen til at introducere pladen til DJ’s og labelbosser. En af disse var Sven Väth, DJ på Technoclub Frankfurt, der blev så begejstret efter at have fået pladen stukket i hånden, at han straks signede Omniscience til sit nye label, Hart House. På et tidspunkt skal Tobias da også til Frankfurt igen for at lave et bidrag til en opsamlings-lp samt indspille en ny maxi. Men ellers har han et noget blandet forhold til Frankfurt.

- Dernede er der mange stoffer. Jeg ved ikke, hvor slemt det er i forhold til København – og kender ikke nogen, der tager stoffer – men jeg véd, at der er nogen, der gør det. Der er vel stoffer i alle former for natteliv, men det er under alle omstændigheder noget, jeg tager meget afstand fra.

Ikke desto mindre vil han for fremtiden koncentrere sig om at lave plader på Hart House – bl.a er der en revideret genudgivelse af ep'en på vej på det selskab - hvilket betyder, at Reptile Records mere eller mindre er blevet lagt på køl.

 – Jeg har ikke nogen specielle planer om flere plader dér, men jeg har overvejet at lave en opsamling med alle mulige danske technobands på. Men så skal det være et splejset projekt. Et eller andet, hvor vi hjælpes ad. Så kan jeg prøve at sende albummet til Tyskland, for nu har jeg fået en del kontakter dernede. Det kunne være, at der var nogen, der fik noget ud af det, runder Tobias Balle-Petersen af med et smil på læben.

(Publiceret på Baunblæk d. 18/12 2010=

Ingen kommentarer:

Send en kommentar